قالیباف:در آغاز ماه محرم ، کلنگ احداث 85 مسجد بر زمین زده می شود
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

 

شهردار تهران گفت : وحدت حول محور ولایت ، فرهنگ جهادی و شهادت رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بوده و کانون اصلی این موضوعات و حفظ و گسترش آن ها مساجد است .

به گزارش خبرنگار " تهران سما " دکتر محمد باقر قالیباف با حضور در گردهمایی بزرگ مسئولان ، امنا و ذاکران هیئات های مذهبی جنوب شرق استان تهران ، با عنوان "عاشورا ؛ امتداد غدیر و رسالت پاکی ها" که در مسجد علی بن الحسین (ع) برگزار شد ضمن بیان این مطلب اظهار کرد : خوشحالم که در آستانه محرم در جمع افرادی هستم که علم امام حسین(ع) را بر دوش می گذارند و رسالت خود را در قبال نبی اکرم(ص) و پیام عاشورا ، بعد از گذشت بیش از هزار و چند صد سال انجام می دهند.

وی به عنوان این مراسم "عاشورا ؛ امتداد غدیر و رسالت پاکی ها " اشاره کرد و افزود : اگر کمی دقت کنیم می بینیم که این خط سیر زندگی ماست و همه باید از آن درس بگیریم . حال که پرچم اسلام بعد از هزار و چند صد سال دوباره در کشور ایران بلند شده ، اولین درس از عاشورا این است که اجازه ندهیم دوباره عاشورا تکرار شود . هرچند که آقا فرمودند " اگر روزی در انقلاب به جایی برسیم که بین صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) یکی را انتخاب کنیم حتما قیام را انتخاب خواهیم کرد."  البته شکی در آن نیست ولی امروز وظیفه داریم وقتی در این مقطع هستیم ، دست بیعت از ولایت برنداریم .

شهردار تهران اظهار کرد : اگر مسلمانان بعد از غدیر در کنار امام و ولی شان محکم ایستاده بودند و به وظایفشان عمل کرده و کوتاهی نداشتند ، حتما حادثه عاشورا رخ نمی داد که با این مظلومیت ، اهل بیت (ع)  را به شهادت رسانده و به اسارت ببرند . وقتی درک درستی از غدیر و بعثت نبود این اتفاق افتاد .

وی با اشاره به سخن پامبر اکرم (ص) که فرمودند "مبعوث نشدم مگر برای اخلاق " اظهار داشت : این مهم ترین رسالت است اما وقتی اخلاق رفت ، به اسلام و غدیر بی توجهی شد و عاشورا پیش آمد . باید بفهمیم در چه مقطعی از تاریخ هستیم و منزلت خود را حفظ کرده و تشخیص موضع دهیم که چه باید بکنیم . کار در خور شان و به جا انجام دهیم . کار خوب در زمان و مکان خودش مهم است که انجام شود .

وحدتی که حول ولایت نباشد تفرقه است / اگر دروغ و ربا کم و دینداری زیاد شود یعنی مدیران نظام اسلامی خوب عمل کرده اند

قالیباف افزود : اگر در جامعه امروز و مقطع کنونی بناست انقلاب را پیش ببریم باید به سه نکته توجه کنیم که اولین آنها وحدت است . توحید کلمه و کلمه توحید . امروز آن قدر بحث های سیاسی عنوان می شود و بنا ندارم این مکان معنوی را به سیاست آلوده کنم ، اما وحدتی موضوعیت دارد که حول ولایت شکل بگیرد . هر وحدتی هر چقدر هم بزرگ ، اگر به دور از ولایت باشد تفرقه است .

وی در ادامه گفت : مساله دوم بحث جهاد و روحیه جهادی است . اگر ملتی روحیه جهادی اش را از دست بدهد ، محکوم به نابودی است. مساله سوم فرهنگ و روحیه ایثارگری است . به تعبیری دیگر بعد از وحدت ، فرهنگ جهادی و شهادت دو عامل مهم برای پیشبرد انقلاب است. در جامعه ای مبتنی بر فرهنگ اسلامی اگر دو عنصر جهاد و شهادت را از ما بگیرند محکوم به زوال و ذلت هستیم .

شهردار تهران با بیان اینکه خداوند به مسلمین اجازه داده در راه اسلام  جان و مال و فرزند و آبروی خود را بدهند ، تصریح کرد : اما خداوند به هیچ عنوان اجازه نداده مسلمانان عزت خود را بفروشند . اگر کسی دست از فرهنگ وحدت ، جهاد و شهادت بردارد باید عزت خود را داده و ذلت بپذیرد . امام حسین (ع) و عاشورا به ما این درس را دادند که هرگز ذلت نپذیریم.

قالیباف با طرح این پرسش که در نظام اسلامی چگونه باید این سه عامل را حفظ کرد اظهار داشت : این گونه درک می کنم که رمز پیروزی انقلاب و تدوام آن ، وحدت ، جهاد و شهادت و کانون اصلی آن مساجد است و اگر از مساجد فاصله بگیریم محکوم به شکست خواهیم بود.

وی افزود : روزهای اول انقلاب شاید برخی اشتباه کردند ، فکر کردیم چون نظام اسلامی شده است باید همه کارها را به دست بگیریم و یک دفعه مساجد را رها کردیم . حرف امام (ره) را درک نکردیم که گفتند "از فانتوم دشمن نترسید ، از خالی بودن مساجد بترسید" ، این سخن دقیقی است.

شهردار تهران با بیان اینکه مثال خود را از شهرداری تهران می زنم که تعبیر سیاسی از حرفم نشود تصریح کرد : متاسفانه امروز ارزیابی ها این گونه است که اگر بخواهیم در نظام اسلامی بگوییم مثلا قالیباف در شهرداری خوب کار کرده یا نه می بینیم که مترو ، بزرگراه ، پل ، فضای سبز و.. ایجاد کرده است یا نه . اگر این اقدامات را انجام داده هم مردم و هم مسولان می گویند خوب است اما این ارزیابی غلط است . وجه ممیزه نظام اسلامی با مکاتب انسان ساز در همین جاست . خوب حرکت کردن در بعد مادی زندگی لازم است اما کافی نیست و همه چیز نیست .

وی افزود : میزان عملکرد در نظام اسلامی به میزان صلاحیت ، اخلاقیات و تربیت اسلامی شهروندان آن شهرو جامعه برمی گردد . اگر دین داری در جامعه افزایش یابد ، ربا از بین برود ، دروغ کم شود ، دزدی برچیده شود و آبروی مسلمان ریخته نشود در این صورت مدیران نظام اسلامی از صدر تا ذیل خوب عمل کرده اند . پس باید توجه کنیم میزان ارزیابی ما نسبت به مدیران جامعه اسلامی چیست .

قالیباف به اولین روزهای حضور خود در شهرداری تهران و ملاقات با یکی از علمای بزرگوار اشاره کرد و گفت : از ایشان خواستم توصیه و سفارشی درابتدای این راه برای من داشته باشند که نکته مهمی گفتند . ایشان گفتند فلانی اگر به خوبی به مردم خدمات ندهی باید آن دنیا جواب بدهی اما فقط نباید به ابعاد مادی زندگی مردم توجه کنی ، بدان تو مسئول دین مردم نیز هستی . لذا مهم ترین وظیفه ای که امروز در نظام اسلامی وجود دارد این است که انسان درست تحویل جامعه بدهیم . مردم باید بتوانند زندگی خوب مادی داشته باشند و دور از استرس و با آرامش به زندگی معنوی و عبادات خود نیز بپردازند نه اینکه شرایط به گونه ای شود که هم از دنیا بمانند و هم از آخرت . فرهنگ امام حسین(ع) ، فرهنگ شهدا ، و خواسته امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز همین است.

شهردار تهران در ادامه سخنان خود به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت : دراهمیت این مساله همین بس که امام حسین(ع) برای تحقق این موضوع این حرکت عظیم را انجام دادند . اگر روح امر به معروف و نهی از منکر نباشد ، دیگر احکام اسلامی نیز بر زمین می ماند . اما باید بدانیم جایش کجاست و چکونه باید به آن عمل کنیم .

وی خاطرنشان ساخت : اگر لازم باشد تذکر لسانی نیز باید داد اما اگر احساس کنیم تنها باید تذکرلسانی بدهیم اشتباه کرده ایم . مانند این است که جایی می خواهند خاک بردارند یک نفر با دستش خاک را برمی دارد و توانش این قدر است اما اگر من قالیباف می توانم با لودر این کار را انجام دهم شرط عقل نیست که با دستم خاک را بردارم . این شرط عقل و منطبق با فرهنگ امام حسین (ع) نیست .

اگر درد امام حسین(ع) داریم و شیعه امام جعفر صادق (ع) هستیم ، دروغ نگوییم

قالیباف افزود : به قرائت نماز توجه می کنیم ، به جهت قبله توجه می کنیم ، مستحبات نماز را به جا می آوریم و به ارکان نماز نیز دقت می کنیم که به درستی انجام شود اما وقتی لباسمان حرام است کدام رکن و قرائت را داریم درست به جا می آوریم ؟! منکری وجود دارد که به روند تبدیل شده است . اگر جامعه ای اساسش بر ربا گذاشته شد و به این سمت رفت آن وقت عزاداری امام حسین(ع) چه تاثیری دارد ؟! حالا مدام گریه کنیم و بر سر و سینه بزنیم برای چه ؟! آیا در مسجد خدا نشستن و غیبت برادر خود را کردن منکر نیست ؟! وقتی مال حرام از حلقوم کسی پایین رود ، اثر وضعی اش این است که بچه اش منحرف می شود و اگر او را به زور هم پای منبر ببرد حرفی به دلش نمی نشیند . امروز در نظام اسلامی کاری که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر من شهردار باید انجام دهم متفاوت از یک شهروند است .

شهردر تهران تاکید کرد : ما هم شور حسینی می خواهیم و هم شعور حسینی . هم فرهنگ حسینی و هم درک درست از دین می خواهیم . البته این طور نشود که به شعائر توجه نکنیم .

وی افزود : با گل بر سر و پای برهنه زیر علم و کتل از امام حسین (ع) اقامه عزا می کنیم اما نه با مال حرام . زیر علم امام غیبت نکنیم که امام هر قدر هم کریم باشد این عزاداری را نمی پذیرد . اگر درد امام حسین (ع) داریم دروغ نگوییم . اگر شیعه امام جعفر صادق |(ع) هستیم دروغ نگوییم . اینها امر به معروف و نهی از منکر است .

وی افزود : خانواده شهیدی را از مناطق فقیر نشین به من معرفی کردند که خودشان دوماه نتوانسته بودند گوشت مصرف کنند اما برای برگزاری یادواره شهدای محله شان ، مقداری گوشت خریده و آن را برای پخت غذا به مراسم اهدا کرده بودند ، این ارزشمند است . این فرهنگ امام حسین(ع) است نه اینکه کسی با پول نزول 10 گوسفند بر زمین می زند ، ما این ها را نمی خواهیم ، این ما را به جایی نمی رساند. ما بعضی اوقات مسیر را گم می کنیم .

قالیباف با اشاره به حضور روز قبل خود در میان خانواده های 2500 شهید سادات در بهشت زهرا(س) اظهار کرد : به پدران این شهدا گفتم شما بچه هایتان را با نان حلال و زحمت کشی بزرگ کرده و درست تربیت کرده اید . شما فرزندتان را طوری تربیت کرده اید که وقتی در عملیات والفجر یک ، رزمنده ای روی زمین افتاده بود و پایش را روی مین از دست داده و پشتش سوخته بود و می خواستیم او را ببریم نگذاشت و گفت به من دست نزنید ، معبر همین است بروید و مراقب باشید پایتان روی مین نرود . این می شود شور و شعور حسینی . اگر شور به تنهایی باشد ، فرد داغ می شود اما پخته نمی شود و نمی تواند تحمل کند .

مکتب امام حسین (ع) مکتب اطاعت ، وحدت حول ولایت ، حفظ عزت و روحیه شهادت است / در آغاز ماه محرم ، کلنگ احداث 85 مسجد بر زمین زده می شود

شهردار تهران تصریح کرد : مکتب امام حسین (ع) مکتب مصیبت نیست . مکتب اطاعت ، مکتب وحدت حول ولایت و مکتب حفظ و عزت جامعه است . مکتب حفظ روحیه جهاد و شهادت است که جز در مساجد در جایی دیگر این نسخه پیدا نمی شود.

وی به برگزاری نمایشگاه عطر سیب اشاره کرد و گفت : برگزاری این نمایشگاه وظیفه است و هیچ منتی بر مردم نیست . امسال نیز با توجه به مشکلات اقتصادی سعی کریدم توجه بیشتری به این نمایشگاه بکنیم . هرچند که یقین دارم این ها 1 درصد هزینه های برگزاری هیات های عزاداری نیز نمی شود و فقط از این باب است که به فرهنگ حسینی کمک کرده باشیم.

وی افزود: ای کاش می توانستم از پول خود به هیات ها کمک کنم اما عطر سیب با پول مردم شهر تهران راه اندازی شده و در واقع مردم تهران به هیات های مذهبی شهر کمک می کنند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه مراکز دینی ، مساجد و حسینیه ها اشاره و اظهار کرد: اول وظیفه داریم جایی که مسجد ندارد مسجد ساخته و بعد حسینه بسازیم . در مناطق قدیمی شهر تهران با 300 هزار سکنه 300 مسجد وجود دارد اما در برخی مناطق با 1 میلیون ساکن تنها 57 مسجد داریم . ما در توسعه و افزایش کالبدی مسجد هم کم می گذاریم چه برسد به حضور در مساجد .

وی افزود : به نام 72 شهید کربلا حداقل 72 زمین در مناطق بدون مسجد تملک کرده ایم و خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت انشاالله روز اول محرم کلنگ احداث 85 مسجد به طور همزمان بر زمین زده می شود ، در فضای این مساجد نیز خیمه های عزاداری توسط هیات ها برپا خواهد شد ، البته تاکید می کنم این زمین ها  در مناطقی است که کمبود مسجد داریم .

شهردار تهران در ادامه با اشاره به احداث پیاده راه در میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا اظهار کرد : به جو سازی هایی که این روزها انجام می شود کاری ندارم ، ما مناطقی را نام گذاری می کنیم اما بعد به خاطر مشکلات پیش آمده در این نقاط خجالت می کشیم نام آن مکان را به زبان بیاوریم . من قصد توهین به ساکنان محدوده میدان امام حسین(ع) را ندارم که البته از اصیل ترین و مذهبی ترین مردم تهران هستند . این میدان و مسائل پیرامون آن به هر چیزی شبیه است جز نام مبارک امام حسین(ع) . مردم قدیمی آن جا می دانند چه معضلاتی وجود دارد . من نیز خود در نیروی انتظامی بوده و می دانم زیر پوست شهر چه خبر است .

وی با بیان این که از اشکالات تهران این است که جایی برای تجمع یک جای هیات های عزاداری در عاشورا وجود ندارد گفت : بازار تهران از گذشته دور مکانی برای هیات های عزاداری بوده است اما امروز این کشش را ندارد به همین دلیل میدان امام حسین(ع) بهترین مکان برای این تجمعات است . اجرای این طرح در میدان امام حسین(ع) منطبق با طرح تفضیلی و جامع بوده است . من هرگز حاضر نیستم برای امام حسین(ع) کاری خلاف قانون و عقل انجام دهم . امر به معروف یعنی همین ، آن روزی که طرح را می نویسیم اگر رویکرد دینی داشته باشد باید به فکر شان نام امام حسین(ع) هم باشیم که بر اساس این نام کارها را پیش ببریم .

قالیباف خاطر نشان کرد: کارهای لازم در میدان شهدا و میدان امام حسین(ع) انجام شده تا هیات ها بتوانند در ماه محرم در این مکان حضور یافته و علم امام حسین در این جا بدرخشد . این مکان به گونه ای طراحی شده که در طول سال نیز میزبان مراسم های آئینی و مذهبی باشد ؛ نه تنها با سینه زنی و شور بلکه همراه با شعور . دانش آموزان نیز می توانند با حضور در این مکان به خوبی با فرهنگ امام حسین(ع) آشنا شوند. این شاید حداقل کاری باشد که در تهران در خصوص فرهنگ امام حسین(ع) می توانیم انجام دهیم.

بر اساس این گزارش ، حجت الاسلام نیک نژاد ، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت : خوشبختانه شهردار تهران اهتمام ویژه ای به بحث مساجد ، حسینیه ها و تکایا داشته و حوزه فعالیت های دینی و توجه به فرهنگ دینی را تشکیل داده اند.

وی  با اشاره به برگزاری نمایشگاه عطر سیب افزود : نمایشگاه امسال نسبت به سال های قبل از وضعیت بهتری برخوردار است . درشرایط اقتصادی موجود و تحریم ها نگرانی برای برگزاری مراسم عزاداری و هیات ها وجود داشت اما با تدبیر و اهتمام ایشان این نمایشگاه به صورت گسترده تر برگزار شد 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب